سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه فرهیختگان
 

نورسیده31


[ پنج شنبه 97/1/30 ] [ 11:33 صبح ] [ شهلا بیگدلی ] [ نظرات () ]

طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه

طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه

عنوان: زایو

نویسنده: مصطفی رضایی کلورزی

ناشر: کتابستان معرفت

تعداد صفحات: 292

«سال 2041 میلادی است،ویروس «Zi.O» جهان رافراگرفته وهیچ راه درمانی برای آن وجودندارد. نسل بشریت روبه انقراض است وانسان دربرابرشیوع گسترده این ویروس تسلیم شده است اما ...»


موضوع انسان‌های آینده و جهان آن‌ها همواره برای انسان‌ جذاب و هیجان انگیز بوده است. تخیل و تصور در مورد آیند?‌ جهان و سرنوشت انسان مدرن، از سال‌ها پیش پایش را به دنیایقصه و داستان باز کرده است و به دلیل جذابیت این موضوع نویسندگان بزرگی در آثارشان به آن پرداخته‌اند.

آینده وفرجام جهان ازموضوعاتی است که درمتون دین اسلام وبه ویژه تعالیم مذهب شیعه دارای مطالب و مباحث جدی و مهمی است؛امادردر دنیای هنر،این غرب وبه ویژه آمریکااست که همواره درآثارخود،لیبرالیسم رابه عنوان منجی جهان معرفی می‌کند.
زایو رمانی است که واردمحدوده ­ایشده که پیش ازاین فقط غرب وهالیوودازآن سخن می­گفتند. رمانی آینده نگرانه که ازتحولات بنیادی در مناسبات جهانی به ویژه در منطقه جنوب غرب آسیا (خاور میانه) و حتی نظام ایالات متحده آمریکاسخنمی­گوید.

زایوچهرهایران و جهاندرآینده­اینسبتاًدورراروایتمی­کند. داستانیکهقهرماناصلیآنیکدانشمندایرانیاست؛خیلی‌ها عقیده دارند ساخت و انتشار این ویروس مرگباربه عمد صورت گرفته است. آنها می­گویند یک توطئه پشت قضیه است. می­گویند از زمانی که جهان در آستانه انقلاب بزرگ قرار گرفت، این ویروس مشکوک گسترش یافت.
اکنون در سال 2041 بیشتر کشورهای دنیا خطر را حس کرده و با تشکیل گروه­های بین­المللی، برای مبارزه با ویروس زایو در تلاش اند.در این میان دولت ایران از یک ویروس‌شناس خبره به نام دکتر علی پارسا دعوت می­کند تا در یک مأموریت ویژه، برای کشف نمونه و خنثی­سازی ویروس به یک گروه ویژه بین المللی بپیوندد.او همراه این گروه به سر نخ و اطلاعات شگفت­انگیزی دست پیدا می­کند؛ اما در این مسیر حوادث و اتفاقات مرگباری پیش روی آنهاست...


عنوان کتاب:فرنگیس

نویسنده:مهناز فتاحی

نـاشـر:سورة مهر

تعداد صفحات: 356

شیرزنان دلاور ایرانی همواره ثابت کرده‌اند درعرصه‌های مهم شجاعت و ایثار، به‌ویژه در بزنگاه‌های مهم و حیاتیِ پاسداشت از میهن اسلامی و ارزش‌ها،هیچتفاوتیمیانزنومردوجودندارد.بی‌تردید، زحمات و تلاش‌های بزرگ‌زنان حماسه‌آفرین ایرانی در دوران دفاع مقدّس نقش مهمی در خلق تصاویری زیبا و ماندگار در روزهاوماه‌های هشت سال فداکاری مردم نجیب این آب‌وخاک شریف ایفا کرده است.

«فرنگیس» یکی از این گران‌قدر بانوان ایرانیاستکه با غیرت و حمیت عزتمندانه‌اش، همواره بی‌‌آنکه بر او تکلیفی یا از او توقعی باشد، وارد عرصه‌های دشوار مردانه شده است.با خواندن ماجرای زندگی این بانوی صبور و دلیر به الگویی ارزشمند از یک دختر، همسر، خواهر، مادر و زن ایرانی دست می‌یابیم. الگویی کهنه‌تنهازنان بلکه مردان نیزمی‌توانند در جنبه‌های بسیاریاز او درس بگیرند.

روایت زندگی بانو حیدرپور، بخشی از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های زنان شیردل کرد را دردوران پایداری بیان می‌کند. این کتابکه به شیوة خاطره‌نگاریدر 12 فصل تنظیم شده است به زندگی این بانوی سربلند در نقش‌های گوناگون و ارزشمند زندگی بابرکتش (رزمنده، خواهر شهید و جانباز و...) می‌پردازد.

فصلاولبهدورانکودکیفرنگیسمی‌پردازدکهدرآن، قهرمان داستان و خانواده‌اشدرروستای «آوهزین»گیلانغرب با فقر و ناداری دست‌به‌گریبانهستند.فصلدوم،ازدواج و فصل سوم زندگی زناشویی او را به تصویر می‌کشد. درادامهآغازجنگتحمیلیوحملة نیروهایمتجاوزعراقیبه روستای آن‌ها نقل می‌شود. در همین فصل است که فرنگیس18 سالهبا 2 سربازعراقی متجاوزمواجهمی‌شود و برای دفاع از خود و عزیزان و میهنش،یکیازآن‌هاراباتبرمی‌کشدودیگریرا دست‌تنهااسیرمی‌کند.

درفصل‌هایبعدیکتاب،سختی‌های زندگی مرزنشینان در دوران جنگبا بیانی ملموس و داستانی نقلمی‌شود و دنائت‌ و ناجوانمردی‌‌های دشمن بعثی و در مقابل جان‌فشانی‌ها و پایداری مرزبانان سربلند ایرانی را به‌روشنی ترسیم می‌کند.

ثبت خاطرات این بانوی بزرگ از خواسته‌های رهبر انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در سفر ایشان به کرمانشاه بود که با قلم روان خانم مهناز فتاحی محقق شد.

 

عنوان کتاب:داستان‌های موموشی

نویسنده و تصویرگر: کلر ژوبرت

نـاشـر:دانش‌نگار

تعداد صفحات: 48 صفحه (دوجلدی)

کودکان با همة کوچکیهرروزبا مسائلزیادیروبه‌رو می‌شوندکه باید کم‌کم روش حل و مواجه‌شدن با آن‌ها را بیاموزند. کودکی کهمهارتحلمسئلهنداشتهباشد درتشخیصرفتار مناسب هنگام وقوع مشکل یا ایجاد مسئله دچار اشتباه می‌شوند. یکی از مهارت‌هایی که به یک کودک برای ساختن یک زندگی خوب در آینده کمک می‌کند، مهارت تصمیم‌گیری مستقل است. این تصمیم‌گیری شاید گاهی هم‌سو با میل و نظر والدین نباشد؛ اما بی‌تردید پدرومادر می‌توانند با درایت و تدبیر و نظارت غیرمستقیم در روند رشد و یادگیری فرزندان خود نقش بسزا و مؤثری را ایفا نمایند.  

«داستان‌هایموموشی» اثر «کلر ژوبرت» از جمله کتاب‌هایی است که با طرح تمثیل‌های نزدیک به‌واقع کودکان و بزرگ‌ترها را در موقعیت‌‌های گوناگون تصمیم‌گیری قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند با خواندن ماجراهای موموشی جسور و زرنگ قصه، راه‌حل‌های مختلفی در خصوص حل مشکلات به‌ویژه مشکلات ارتباطی کودکان خردسال در سنین رشد را بیاموزند.

جلد نخست این مجموعه‌داستان،حاوی پنج قصّه به نام‌های «لانةموموشی»، «کم‌کم‌کم»، «خروپف»، «آشقاتیپاتی»و «قصةموموشی»است و «کیسة گندم»، «کلمةمخصوص»، «کلافبازی»، « یککارجالب»، «موشبرفی» عنوان داستان‌های جلد دوم این کتاب مصور دوست‌داشتنی را تشکیل می‌دهد.

«موموشی» مهمان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور است و منتظریم هرچه زودتر بچه‌های کتاب‌خوان را برای خواندن کتاب ماجراهایش ملاقات کنیم.

انسان‌شناسی قرآن؛ نوشته: مرتضی مطهری؛ انتشارات: صدرا؛ تعداد صفحات: 293

بزرگی به شاگردش گفت: ما نسبت به قرآن کبر داریم؛

شاگرد گفت: استاد معنای این سخن چیست؟

استاد گفت: یعنی برای اینکه بفهمیم در این عالم چه خبر است حاضریم همه چیز بخوانیم اِلّا کاتالوگ سازنده را که می‌شود «قرآن».

این اثر که مجموعه سخنرانی‌های گردآوری شده متفکر شهید استاد مرتضی مطهری رحمت الله علیه است، تبیین‌کننده انسان‌شناسی و جهان‌بینی از منظر قرآن است. پاسخی گویاست به این سؤال که از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود، به کجا می‌روم آخر و در خلال مباحث، وطن را نیز به خواننده می‌نمایاند.

استاد مطهری در این کتاب به زبانی ساده و همه فهم به تعدادی از مهمترین و بنیادی‌ترین سؤالات درباره انسان، مبتنی بر آیات قرآن و روایات و مباحث عقلی و مستدل پاسخ گفته‌اند. سؤالاتی نظیر رابطه قضا و قدر با اختیار چیست؟ چرا خداوند در این عالم از طریق اسباب کار می‌کند؟ هدف از خلقت چه بوده‌ است؟ آیا از منظر قرآن نیکی و بدی در این دنیا هم عکس‌العمل دارد؟ معنای این سخن که خداوند، انسان را گمراه می‌کند چیست؟ چرا خداوند زمانی که از بهشت سخن گفته بیشتر از نعمات محسوس و مادی آن اوصافی بیان شده و از نعمات معنوی بهشت کمتر سخنی به میان آمده است؟ معنای اینکه خدا در قرآن فرموده است که ای انسان خودت را فراموش نکن یعنی چه؟!

استاد در خلال مباحث عمیق و دقیق خود در موضوعات مختلف، بعد از ذکر نظرات دیگر اندیشمندان به تحلیل عقلی و منطقی آن‌ها نیز پرداخته است که این مطلب از مزیّت‌های برجسته کتاب برای مخاطب به شمار می‌رود. برخی اندیشمندانی که استادِ شهید به نقد و تحلیل آراء ایشان به فراخور موضوعات مطرح شده در کتاب پرداخته‌اند عبارتند از: برتراند راسل، گاندی،‌ مارکس، فروید، علی الوردی، لنین، نیچه و ...

استفاده گسترده و البته به‌جای شهید مطهری از احادیث معصومین علیهم السلام و نظر دیگر متفکران بزرگ اسلامی و ذکر اشعار و حکایات جالب توجه در حین بیان مباحث، از دیگر عواملی است که بر جذابیت و فهم هر چه بهتر مطالب کتاب می‌افزاید.

 

 

 

 

 

 

 


[ پنج شنبه 97/1/30 ] [ 11:29 صبح ] [ شهلا بیگدلی ] [ نظرات () ]

 

بسمه تعالی 

اعلام ساعت کاری شش ماهه اول سال 97

باعنایت به بخشنامه شماره 704/21/ک/ن  مورخ 15/1/97 نظر به تغییر فصل بدینوسیله ساعت کار کتابخانه فرهیختگان در شش ماهه  اول سال جاری به شرح ذیل اعلام میگردد.

1-روزهای (شنبه / دوشنبه / چهارشنبه ) شیفت صبح از ساعت 7:30 لغایت 14

2- روزهای (یکشنبه و سه شنبه ) شیفت بعد از ظهر از ساعت 13 لغایت 19:30

3-روزهای پنج شنبه از ساعت 7:30 لغایت 13

 


[ چهارشنبه 97/1/22 ] [ 10:28 صبح ] [ شهلا بیگدلی ] [ نظرات () ]

کتاب‌های طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه معرفی شد

کتابخوان فروردین

کتاب‌های «شما که غریبه نیستید»، «علی(ع) از زبان علی(ع)؛ (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)»، «چگونه کتاب بخوانیم» و «شنگال» در قالب طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه 1397 برای علاقه‌مندان به کتابخوانی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با فرارسیدن نخستین ماه از سال 1397، طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه با معرفی 4 اثر «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، «علی(ع) از زبان علی(ع)؛ (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)»، نوشته محمد محمدیان، «چگونه کتاب بخوانیم» نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی و «شنگال» نوشته کیو مکلیر و ترجمه زهره پریرخ، به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.


شما که غریبه نیستید

 نام نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

 ناشر: نشر معین

تعداد صفحات: 354


علی(ع) از زبان علی(ع) (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)

نویسنده: محمد محمدیان

 انتشارات: دفتر نشر معارف

تعداد صفحات : 612


چگونه کتاب بخوانیم

 نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی

ناشر: مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی

 تعداد صفحات: 424


شنگال

 نویسنده: کیو مکلیر

 مترجم: زهره پریرخ

 انتشارات: فاطمی


گفتنی است طرح کتاب‌خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور اجرا می‌شود.

در طرح کتاب‌خوان ماه، برای هر ماه 4 عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب‌ها در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت آن 4 کتاب فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد


[ چهارشنبه 97/1/22 ] [ 10:25 صبح ] [ شهلا بیگدلی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

مدارک لازم جهت عضویت در کتابخانه: 1-یک قطعه عکس4*3 2-تکمیل فرم عضویت 3-کپی شناسنامه یا کارت ملی 4-پرداخت هزینه عضویت سالانه ***عضویت خانوادگی شامل تخفیف نیم بها می باشد موارد مشمول تخفیف صد در صد حق عضویت رایگان: 1- جانبازان،ایثارگران ،همسر و فرزندان شهدا،اعضای فعال بسیج (با ارائه کارت معتبر) 2- بازنشستگان دولت 3- کلیه کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور 4- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام( ره) و بهزیستی 5- خردسالان (گروه سنی پیش دبستانی) آدرس:بخش قره پشتلو-جاده قدیم اردبیل-روستای سهرین-خیابان محمد رسول الله-طبقه پایین مسجد باب الحوائج* تلفن32243725
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 31
کل بازدیدها: 106515